Wednesday, December 10, 2008

The roof is on fire!

"Hello, dah dengar berita pasal sekolah?" tanya rakan sekerja mak aku dengan nada cemas.

"Tak lagi, kenapa?" jawab mak aku dengan nada hairan.

"Sekolah terbakar!" jawab rakan mak aku dengan nada yang lebih cemas.

Tuesday, 6 Oct, in a hotel somewhere in KL: My mother received a phone call from her colleague, saying that Kuching High was on fire. At first, my mother could'nt believe it. I called my brother and mentioned to him about this matter. He went out of his office and saw a thick black smoke nearby. That confirmed the news.

Family aku masa tu sebenarnye baru je sampai KL sebab nak ambik aku yang baru je selamat menghabiskan AUSMAT kat KBU, di samping hendak bershopping sakan. Disebabkan kejadian berlaku amat jauh dari tempat kami berada, tiada apa yang boleh kami lakukan kecuali buat bodoh. Wakakaka...

Kata kawan mak aku, ramai cikgu2 datang ke sekolah mase sekolah tu tengah terbakar, sebab nak selamatkan dokumen2 penting. Kebakaran start dekat makmal lama (junior lab), tempat mak aku mengajar budak2 form 1 & 2. Makmak tu musnah habis, even piling kayu pun tebakar sampai jadi abu. Sebenarnye blok makmal tu dah jadi kawasan larangan bermula tahun ni, sebab dah tak kukuh. Memangla, dahla bangunan kayu, dah berpuluh tahun plak tu. Tapi, barang2 dalam makmal tu belum dipindahkan lagi. Basically, the loss is from all the things which haven't been removed from the block, not the from the building itself.

Blok junior lab yang musnah


Kawasan luar junior lab (tempat lepak dengan senior2)

Mulanya, kami diberitahu bahawa api tu merebak sampai ke bilik KH nun jauh di belakang sana. Tapi rupa2nya tidak. Api merebak ke tepi, ke arah blok pentadbiran (staffroom). Mula2 kena library kat tingkat atas, sebab library tu lantai & dindingnya kayu, dan ia bersambung ke junior lab melaui satu jambatan kayu kecik. Memang jahanam semua buku kat dalam library tu. Tapi, ada satu bahagian library tu selamat pulak, sebab terletak kat bahagian depan blok pentadbiran yang tak kena api.

Bahagian library yang terselamat

Bahagian library yang musnah

Di bawah library pulak staffroom. Staffroom pun jahanam gak. Yang peliknye, meja mak aku selamat walaupun tempat duduk dye paling dekat ngan junior lab. Buku2 dalam laci & almari meja dye pun selamat, walaupun basah. Buku rekod pelajar pun dah takleh diselamatkan lagi. Tapi yang paling teruk musnah, bilik pengetua. Sebab lantai library tu tebakar, semua buku2 dari library kat tingkat atas jatuh ke bilik pengetua. Semua benda kat dalam bilik dye (sijil penghargaan, piala, trofi, barang2 rampasan) habis terbakar. Entah dye tinggalkan laptop dye kat dalam bilik dye tu ke tak. Kalau dye tinggalkan, memang menangis laa..



Bilik pengetua yang musnah (jumpa benda pelik2 kt situ) :P

Meja mak yang terselamat (finally something positive!)

Aku taktau pulak berapa jumlah kerugian disebabkan kebakaran nie. Yang aku tahu, senior lab kini dibuka untuk budak2 form 1 & 2 jugak. Bilik ICT jadi bilik pengetua sementara. 3 buah kelas jadi bilik guru sementara. Nasib baik gak dah nak abiz SPM masa kebakaran nie berlaku. Apa perasaan aku bila sekolah aku terbakar? Erm, sedih tak jugak,sebab aku tak gi sekolah tu lagi. My years are done there. Happy, tak jugak. Although sekolah tu agak boring, tapi kat situla aku menuntut ilmu sampai aku dapat scholarship skarang nie. Double feelings la jugak. Harap2 sesi persekolahan diorang dpt dijalankan cam biasa. Dengar2 blok makmal baru nak dibuat nanti. I wish all Highians the best of luck in the future. In the meantime, I wanna enjoy my holiday. :P

No comments: